Schadevrije jaren en de BM-tabel. Hoe zit het precies?
Heb je een autoverzekering? Dan bouw je schadevrije jaren op zolang je geen schade meldt. Elk jaar dat je geen schade meldt, levert jouw 1 schadevrij jaar op. En hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, des te hoger is jouw premiekorting. Schadevrije jaren bepalen jouw positie op de bonus-malus ladder.
Wie schadevrije jaren opbouwt beklimt de bonus-malus ladder en krijgt een steeds hogere premiekorting. De systematiek van de BM-tabel is bij de meeste verzekeraars min of meer gelijk. Heb je schade gemaakt en deze gemeld? Dan daal je op de bonus-malus ladder, ontvang je minder korting, en betaal je dus een hogere maandelijkse premie. Eénmaal per jaar wordt de premie aangepast op basis van de dan geldende BM-trede. Bij HEMA kan de klant altijd in zijn online polismap inzien wat zijn aantal schadevrije jaren is en op welke BM-trede hij ingeschaald is.
De korting kan oplopen tot 80% bij HEMA. De BM-tabel bestaat uit 20 treden. Stel je staat op trede 10. Dan heb je een BM-korting van 60% en betaal je dus maandelijks 40% van de basispremie. Maak je dat jaar één keer schade, dan zak je op de BM-ladder naar trede 6 en betaal je het volgende jaar 60% van de basispremie. Het zakken op de BM-ladder is gebaseerd op het aantal schades dat je meldt in één verzekeringsjaar.
Meld je geen schade dan stijg je jaarlijks één trede op de BM-ladder. Hoe langer je schadevrij rijdt, hoe minder premie je dus betaalt. Trede 20 is de hoogste trede. Meer dan 80% BM-korting is niet mogelijk. Schadevrije jaren blijven wel stijgen. Maak je een kleine schade dan kan het financieel gezien voor je handiger zijn om deze niet te melden, omdat het schadebedrag dat je meldt niet opweegt tegen de stijging in premie het volgende jaar.
Is de BM-tabel hetzelfde als het aantal schadevrije jaren?
Nee, het aantal schadevrije jaren en je leeftijd bepalen op welke trede van de bonus-malusladder wij jou indelen. Bij meer schadevrije jaren delen wij jou meestal in op een hogere trede van de bonus-malusladder. Je krijgt dan meestal een hogere korting op jouw premie en betaalt dus minder premie. Staan in Roy-data geen schadevrije jaren? Dan nemen wij aan dat je nog geen schadevrije jaren hebt.
Je leeftijd bepaalt op welke trede je start.
- Ben je 30 jaar of ouder? Dan start je zonder schadevrije jaren op bonus-malustrede 7.
- Ben je tussen de 25 en 29 jaar oud? Dan start je zonder schadevrije jaren op bonus-malustrede 6.
- Ben je jonger dan 25 jaar? Dan start je zonder schadevrije jaren op bonus-malustrede 5.
Klopt het aantal schadevrije jaren niet? Neem dan contact op met jouw vorige verzekeraar. Jouw vorige verzekeraar kan het aantal schadevrije jaren in Roy-data aanpassen.
Voorbeeld: Je bent tussen de 25 en 29 jaar oud en je hebt geen schadevrije jaren. Dan wordt je automatisch in trede 6 van de bonus-malusladder ingedeeld. Heb je al een aantal schadevrije jaren opgebouwd? Dan plaatsen wij je hoger op de bonusmalusladder.
In de bonus-malus tabel hieronder staat hoe de premie verandert indien het afgelopen verzekeringsjaar wel of geen schade is gemeld.
Bonus-malus trede in het volgende verzekeringsjaar als in het afgelopen verzekeringsjaar | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Trede bonusmalusschaal | Bonus percentage premie autoverzekering | Geen schade is gemeld | 1 schade gemeld | 2 schades gemeld | 3 schades gemeld | |
Trede 20 | 80% | 20 | 15 | 8 | 1 | |
Trede 19 | 79% | 20 | 13 | 7 | 1 | |
Trede 18 | 78% | 19 | 12 | 6 | 1 | |
Trede 17 | 77% | 18 | 11 | 6 | 1 | |
Trede 16 | 76% | 17 | 10 | 5 | 1 | |
Trede 15 | 75% | 16 | 9 | 5 | 1 | |
Trede 14 | 70% | 15 | 8 | 4 | 1 | |
Trede 13 | 67,5% | 14 | 7 | 3 | 1 | |
Trede 12 | 65% | 13 | 7 | 3 | 1 | |
Trede 11 | 62,5% | 12 | 6 | 2 | 1 | |
Trede 10 | 60% | 11 | 6 | 2 | 1 | |
Trede 9 | 55% | 10 | 5 | 1 | 1 | |
Trede 8 | 50% | 9 | 4 | 1 | 1 | |
Trede 7 | 45% | 8 | 3 | 1 | 1 | |
Trede 6 | 40% | 7 | 2 | 1 | 1 | |
Trede 5 | 30% | 6 | 1 | 1 | 1 | |
Trede 4 | 20% | 5 | 1 | 1 | 1 | |
Trede 3 | 10% | 4 | 1 | 1 | 1 | |
Trede 2 | 0% | 3 | 1 | 1 | 1 | |
Trede 1 | -25% | 2 | 1 | 1 | 1 |