Brommers en het milieu: dit moet je weten

Steeds meer steden zetten hun centrum op slot voor voertuigen die veel uitstoten. Mocht je met je oude Citta toch even snel een boodschap willen doen, kan je dat een flinke boete opleveren. Brommers en het milieu gaan namelijk niet altijd even goed samen. Dit moet je erover weten.

Milieuzones in grote steden

Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Stuk voor stuk steden die nu of in de nabije toekomst oudere brommers uit het centrum willen weren. In Amsterdam geldt momenteel al een milieuzone in de bebouwde kom voor brom- en snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van voor 1 januari 2011 . Tweetakt én viertakt. Onder bepaalde voorwaarden is er een ontheffing mogelijk, maar wil je zeker zijn dat je de bebouwde kom op je scooter of brommer in mag, kun je beter volledig elektrisch gaan rijden.

Ook andere steden volgen Amsterdam in rap tempo op. Zo mag je in Utrecht vanaf 2020 ook alleen nog op een elektrische brommer of scooter in de milieuzones rondrijden. De milieuzone is daar met name in en rondom het stadscentrum ingevoerd. In Den Haag willen ze vanaf volgend jaar nog een stapje verder gaan en een milieuzone voor de hele gemeente invoeren: verboden voor alle tweetakt brom- en snorfietsen.

De maatregel voor brommers en het milieu

Waarom al die ‘ophef’ over brommers en het milieu? Het is Europees bepaald dat brandstofmotoren steeds schoner moeten worden. Niet alleen voor het milieu, ook voor onszelf. Een schonere lucht is natuurlijk beter voor onze gezondheid. De Euronorm bepaalt in elk geval hoeveel schadelijke stoffen elke motor mag uitstoten. Sinds 1 januari 2018 is dat de Euro 4-norm; brommers en scooters die vanaf die datum gemaakt worden moeten aan deze gestelde norm voldoen. Dat houdt in dat deze voertuigen minder stikstof, koolwaterstof, koolmonoxide en fijn stof moeten uitstoten dan hun voorgangers.

Elektrische brommers

Elektrische brommers en scooters bieden de schoonste en de veiligste oplossing als je geregeld het centrum van een grote stad bezoekt op deze tweewielers. Je kunt ze kopen en tegenwoordig zelfs leasen. Het is een duurzame manier om jezelf te verplaatsen en bovendien een stuk stiller dan de diesel varianten. Met een volle accu leg je al snel minstens 60 kilometer af. Het enige onderhoud dat je op remmen en banden na hebt is de accu die je bij gemiddeld gebruik per twee jaar moet vervangen. En koop je een elektrische scooter met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur, dan hoef je ook geen helm op. Blijft je kapsel in elk geval goed zitten.

Euro-4 scooters

Ben je toch nog niet helemaal om voor elektrisch rijden? Dan zijn scooters en brommers geproduceerd na 1 januari 2018 voorzien van de milieuclassificatie euro4. Ze zijn er in alle merken, uitvoeringen en typen. Van Peugeot tot Tomos, Vespa, Kymco en SYM; toevallig ook de meest favoriete scootermerken onder onze klanten! Inspiratie opdoen? Lees dan ook ons blog over de leukste snorfietsen en brommers.