HEMA in top 5 voordeligste reisverzekeringen (Geldgids juni 2015)

Stel jullie nemen een aannemer in dienst voor de verbouwing van jullie nieuwe droom keuken. Dit blijkt echter helemaal tot een fiasco uit te lopen. Wie er is dan aansprakelijk voor de schade?

Niet tevreden met de aannemer?

Verbouwingen zijn altijd stressvol. Het is dan ook belangrijk dat je kunt vertrouwen op de aannemer. Helaas loopt de verbouwing niet altijd zoals afgesproken en kan het zijn dat je niet tevreden bent met het eindresultaat. Een aannemer is altijd verplicht om goed werk af te leveren. Het is dan ook gebruikelijk dat de aannemer na de verbouwing met jou het werk controleert of alles na wens is afgeleverd.

Rechten

Wat zijn jouw rechten en wat is het verstandigst om te doen?

  • zet alle tekortkomingen op papier en onderteken dit allebei
  • de aannemer moet binnen 30 dagen gebreken herstellen
  • gebreken die binnen de periode van 30 dagen worden geconstateerd moet de aannemer zo spoedig mogelijk verhelpen
  • als de oplevering niet voldoet aan de afspraak, mag je de betaling uitstellen tot het gebrek is verholpen
  • het gedeelte van het bedrag dat je niet betaalt moet in verhouding staan tot het gebrek; je kunt uitgaan van het bedrag dat je kwijt zou zijn als je het gebrek door een andere aannemer laat verhelpen. Informeer de aannemer wel schriftelijk over het uitstellen van de betaling.
  • vraag of de aannemer een AVB en beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft.

Bovenstaande punten al geprobeerd maar kom je er nog steeds niet uit met de aannemer? Dan kun je altijd terecht bij De Geschillencommissie. Deze onafhankelijke groep beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt een commissie een besluit, dan moet je je daar aan houden. De Geschillencommissie kan alleen helpen als de aannemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Is dit niet het geval dan kunt je altijd advies vragen bij het Juridisch loket.